Jeg vil ha’ et hærgebord!

Forleden kom Janni og jeg til at snakke om, at vi efterhånden alt for sjældent har gæster. Det er i reglen os, der tager ind til byen ( København ) for at mødes med vores venner. Det bliver lissom taget for givet af alle parter – også af os selv. Men sådan behøver det jo egentlig ikke at være. Der er jo lige langt, hvad enten man tager den ene eller den anden vej.

Det er i grunden synd og skam med de manglende gæster, for vi er begge ret selskabelige. Jeg kom til at tænke på gamle dage i min lejlighed i Allègade, hvor vi på en eller anden måde altid endte med at være min. 20-30 mennesker, selv om lejligheden kun var 42 m2. På Allégade var der ikke mange regler, og man skulle ikke tage hensyn til inventaret. Sammenkomsterne opstod i reglen ganske spontant efter en festlig aften på f.eks. Cafè Intime – sikke nogle timer. Så spontant kan det jo af indlysende årsager ikke blive, nu hvor vi er flyttet til Stevns, men derfor kan der vel stadig skabes ordentlige fester.

Pludselig mens vi sad der og snakkede, røg det ud af mig:

 – Jeg vil ha’ et hærgebord!

Og hvad er så et hærgebord? Jo, et hærgebord er et bord, man ikke skal sidde pænt ved eller være bange for at spilde på. Tværtimod! Et hærgebord kan der danses på og spildes rødvin på. Det er ligefrem ønskværdigt, at der efterlades spor af levet liv! Men her har Janni og jeg i nogen grad divergerende opfattelser. Sat en kende på spidsen, mener hun, at ting og mennesker skal plejes og bevares, mens jeg mener, at de skal bruges og slides.

For mig er pænhed gabende kedsommeligt. Hvad enten der er tale om mennesker eller ting, foretrækker jeg en vis patina. I mine øjne er kantethed mere interessant end strømlinethed, og jeg foretrækker en vis råhed og struktur frem for glathed. Originalitet går i min optik forud for det konventionelt vedtagne skønhedsideal. Tænk hvor meget salg der er i ansigtscreme mod MIMIKrynker. En stivnet voksmaske er i højere kurs end det mimiske ansigts bevægelighed.

Når ting står stille, stivner de i en fastfrosset form og dør. For mig handler det først og fremmest om, at livet skal bruges og leves fuldt ud. Og liv sætter spor – både på mennesker og ting.

Og jeg vil ha’ et hærgebord! – Og gæster til!

3 kommentarer to “Jeg vil ha’ et hærgebord!”

  1. Du inviterer bare og så kommer vi og bruger dit/jeres hærgebord!!!!

    -Carina

  2. kamillakvam Says:

    Hej Carina,
    Det kan du dæleme tro – jeg bearbejder stadig Janni; indtil nu har hun kun strukket sig til, at hærgebordet kan få en plads i garagen – det er da en start. Nu er det ihvertfald kommet ind som et begreb i vores fælles sfære – nu kender hun da ordet!
    Dejligt at du vide, at du følger med!
    Kh
    Kamilla

  3. kamillakvam Says:

    Hmmmm….dejligt at vide, at du følger med, skulle der have stået – du ved det formentligt godt selv!

Skriv et svar

